Förutsättningar för körbarhetsanalyser i tågsimulator I dagsläget finns ingen möjlighet för järnvägsprojekterare i Sverige att testa körbarheten på nya banor eller vid förändring av signalsystem. Studien ämnar ta fram en bärbar godstågssimulator och undersöka...
Modellering korrosion i nya typer av betong Armeringskorrosion i betong bidrar avsevärt till att begränsa livslängden hos betongkonstruktioner. Flera faktorer påverkar korrosionen: omgivning, betongegenskaper och konstruktionens design. Vad beträffar designen finns...
Integrerad geofysik för kartläggning av jorddjup och bergkvalitet i vattenpassager Projektet syftar till att effektivisera förundersökning för bergtunnlar under vattenpassager med hjälp av kombinerad elektrisk resistivitetstomografi (ERT) och refraktionsseismisk...
Utveckling av prototyp för tågbaserad detektion av spårskador Inspektioner av tex. järnvägsbefästningar eller rälsskador utförs med jämna mellanrum, och sker vanligtvis via manuella inspektioner eller via speciella mättåg. Många mätmetoder är dock svåra att...
DigiRoad – Simulering av utläggning och packning av obundna material i vägproduktion Projektet DigiRoad syftar till att utveckla och validera ny simuleringsteknik av krossat obundet bergmaterial och dess interaktion med anläggningsmaskiner för att göra det möjligt att...