Utveckling av prototyp för tågbaserad detektion av spårskador Inspektioner av tex. järnvägsbefästningar eller rälsskador utförs med jämna mellanrum, och sker vanligtvis via manuella inspektioner eller via speciella mättåg. Många mätmetoder är dock svåra att...
UPPSAMT 2.0 – UPPkopplade & SAMverkande järnvägar och medarbeTare: punktlighet, rapporterande tåg & driftledning Att skapa förbättringar för järnvägens resenärer och brukare av godstransporter genom att utveckla järnvägssystemets tillförlitlighet samt...
DigiRoad – Simulering av utläggning och packning av obundna material i vägproduktion Projektet DigiRoad syftar till att utveckla och validera ny simuleringsteknik av krossat obundet bergmaterial och dess interaktion med anläggningsmaskiner för att göra det möjligt att...
Kvalitetskontroll av markstabilisering genom seismisk mätning med optisk fiber Markstabilisering blir allt vanligare för exploatering av områden med dålig bärighet då det leder till stora ekonomiska besparingar jämfört med alternativa metoder. Det är också bra ur ett...
Optimalt underhåll av varmförzinkade stålkonstruktioner Korrosion inom Sveriges infrastruktur kostar årligen ca 100 miljarder kronor. För att minimera kostnaderna för korrosionsskador är det viktigt att välja ett korrosionsskydd med lång livslängd och en hanterbar...