Tillståndsbaserat underhåll av järnvägsinfrastruktur baserat på sakernas internet-lösningar

Syftet med projektet är att utveckla och fälttesta IoT-lösningar för tillståndsbedömning och underhåll av järnvägsinfrastruktur. Målet med projektet är att vid projektavslut fastställa prototyps funktioner och användbarhet i järnvägsväxlar och/eller järnvägsspår.
Öppen hård-och mjukvara ska nyttjas inom projektet, vilket innebär snabbare, billigare och skräddarsydd design, och även att myndigheter och företag kan upphandla skräddarsydda produkter från ett stort antal leverantörer till en låg produktkostnad. Öppen hård-och mjukvara gynnar även öppen innovation. Förväntat resultat är utvärdering av nytta och möjliggörande av en uppkopplad infrastruktur genom billiga mätsystem.
Fälttester avser växelkors, växeltungor, punktfel i spårläge och luftburet ljud/gnissel i kurvor. Fokus ligger på IoT-lösningars användbarhet, driftsäkerhet och kostnad/nytta för tillståndsövervakning av system i järnvägar.
Tidplan
Start 2016-10-01
Slut 2018-10-31
Projektansvarig
Luleå Tekniska Universitet
Projektledare
Christer Stenström, christer.stenstrom@ltu.se
Partners
LTU, Järnvägstekniskt centrum (JVTC), Trafikverket, Infranord, Vossloh, Sweco Rail, Damill och eMaintenance365.
Publikationer och bakgrundsmaterial
Stenström, C., Lindqvist, J. och F. Andersson. Condition based maintenance using MEMS accelerometers: For faster development of IoT in railways. IHHA 19.
Stenström, C., Lindqvist, J. och Andersson, F. Tillståndsövervakning baserat på billiga sensorer och öppen elektronik. För snabbare utveckling av IoT inom järnväg. Luleå Tekniska Universitet 2018.
Lindqvist, J. Tillståndsövervakning av järnvägsinfrastruktur. En studie för framtidens sakernas internet-lösningar. Examensarbete Luleå Tekniska Universitet 2017.