LIVAR – Livslängdsoptimering av räler Nyhetsvärdet och idén bakom projektet är att förlänga livslängden på långa räler genom att använda en nyutvecklad högproduktiv påsvetsmetod, där ett lager material appliceras på toppen av rälen ute i spåret. En...
Körbarhetsanalyser i tågsimulator ger möjlighet att i förväg prova infrastruktur Det finns krav på körbarhetsanalyser på projekterade banor och ett uttalat behov från projekterare och operatörer, men ingen metod. VTI och SWECO har undersökt möjligheten att koppla ihop...
Effektivare underhåll av befintliga broar med digitala tvillingar Routine bridge and tunnel inspections usually consist of visual observations. The procedure is highly dependent on the inspector’s experience. Furthermore, knowledge transfer from one inspection period...
DMrail – Digitalisering av underhåll för en hållbar transportinfrastruktur The need for the DMrail project stems from the increased demand on the rail network in terms of both the transportation volume, and the expected level of service flexibility needed for...
Detektion av spårskador i järnväg – Tågbaserade fältprov av prototyp Inspektioner av järnvägsbefästningar eller rälsskador utförs med jämna mellanrum, och sker vanligtvis via manuella inspektioner eller via speciella mättåg. Många mätmetoder är dock svåra att...