Rikare grannskap – Mobilitetslösningar som minskar bilanvändning och möjliggör nya bostäder och stadsutveckling i befintliga bostadsområden

Mål, syfte och förväntad nytta |
För att minska klimatutsläpp, trängsel och miljöproblem krävs omställning av dagens samhällsstrukturer mot ökad resurseffektivitet och minskat bilresande. Cirka 80 % av boendes klimatpåverkan är kopplade till transporter till och från bostaden. I Sverige är 60 % av bostadsbeståndet från perioden 1950-1990, då bilen var styrande i stadsbyggandet. Genom att införa mobilitetstjänster som kan ersätta delar av dagens ytkrävande parkeringsanläggningar skulle en stor del av bilresandet i dessa områden kunna styras om till mer hållbara transportsätt. Samtidigt frigörs ytor för nya bostäder och förbättrad boendemiljö. Målet med projektet är att med stöd av akademisk forskning och fallstudier ta fram mobilitetslösningar och stadsbyggnadskoncept anpassade efter förutsättningar i tre vanliga stadstyper. I projektet ingår att identifiera drivkrafter och hinder och ta fram strategier för att nå framdrift i omställningen. Behovet av att bygga fler bostäder till lägre kostnad och samtidigt klara en snabb omställning mot ett mer hållbart samhälle är prioriterade utmaningar för kommuner och bostadsbolag över hela Sverige. Projektets resultat blir direkt tillämpbara i många bostadsområden. Berörda behovsägare och intressenter deltar i projektet vilket blir en garanti för att lösningar och strategier blir genomförbara och att implementeringen blir snabb och effektiv. |
Projektets behovsägare |
|
Planerade arbetspaket och förväntade leveranser |
|
Tidplan
Start
2021-05-31
Slut
2022-05-31
Partners
Trivector Traffic AB & EC2B
Kungliga tekniska högskolan, KTH
Stockholms stad, trafikkontoret
AB Svenska Bostäder
AB Familjebostäder
Knaust & Andersson Fastigheter Stockholms kooperativa bostadsförening, SKB
Sveafastigheter AB
Laterre fastigheter AB