Förenklad och hållbar cykelbanedesign utanför stadskärnor
Bakgrund
Dagens cykelinfrastruktur utanför tätorter är bristfällig i Sverige och kräver ofta cykling på vägrenen vid högtrafikerade vägbanor med höga hastigheter. Detta äventyrar potentialen för cykling på landsbygden. Anledningar till bristen på cykelvägar är bland annat hög kravställning, höga kostnader och långa ledtider, svårigheter med marktillgång samt en ofördelaktig ansvarsfördelning.
Syfte och mål
Projektet skulle a) identifiera möjliga policy-relaterade lösningar i en s.k. policylabb process och b) testa och utvärdera en konstruktionsvariant för cykelinfrastruktur – prefabricerade trämoduler – som innebär lägre kostnader, lägre resursanvändning och kortare ledtider samt högre flexibilitet i leddragningen, i de tre kommuner som ställer upp som testbädd. Projektet skulle avrundas med en grundlig kartläggning av kommunernas kommande behov av cykelinfrastruktur , en kartläggning av andra konstruktionsvarianter och en reflektion av resultaten med en referensgrupp bestående av Trafikverket, SKR, Västra Götalandsregionen och ytterligare fem kommuner; det tillkommer olika kommunikations- och spridningsaktiviteter.
Projektets syfte var att bidra till mer jämlikhet och jämställdhet i trafiken eftersom en bättre, säkrare cykelinfrastruktur ökar tillgängligheten för grupper med högre riskaversion såsom barn, kvinnor eller äldre, samt personer utan tillgång till t ex bil/körkort.
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet visar ett behov på utökad cykelinfrastruktur och att alternativa, resurseffektiva, cykelbanekonstruktioner har potential att påskynda utbyggnaden av cykelinfrastruktur. Genom kartläggning av behov och policyanalys, tillsammans med demonstration i form av testbädd cykelbana identifierades hinder som markåtkomst, processer, höga krav och finansiering – men också lösningar och framgångsfaktorer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet bidrar med ny och förfinad kunskap för att ta itu med utmaningarna mot en förenklad och hållbar cykelbanedesign utanför tätort. Det ger kommuner och myndigheter bättre förutsättningar att planera och bygga cykelbaneinfrastruktur utanför tätort, vilket kan innebära att fler cykelbanor blir av på sikt. Ökat cykling bidrar till bättre folkhälsa och minskad miljö- och klimatpåverkan från transporter samt bättre tillgänglighet.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts uppdelat i fyra arbetspaket: Behovskartläggning, Policy och regelverksinnovation, Kartläggning och demonstration av alternativa konstruktionsvarianter samt Projektledning. Initialt utfördes en behovskartläggning som grund för ”AP-Policy och Regelver” och ”AP-Alternativa konstruktionsvarianter – kartläggning och demonstration”. Löpande informationsutbyte mellan de olika aktiviteterna. Projektparterna kompletterades av en referensgrupp som aktivt deltog i aktiviteter.

Kort om projektet
Tidplan:
2022/04/01 - 2024/12/31
Projektansvarig:
RISE AB
Projektledare:
Sara Janhäll
sara.janhall@ri.se
Partners:
ModC Networks AB
Orust kommun
Uddevalla kommun
Åre kommun
Mer information
Publikationer och bakgrundsmaterial