Hexagon-bro och havsodlad bro vann innovationstävling

Naturvårdsverkets Tävling Transformativ Infrastruktur – Innovation för nollutsläpp är nu avgjord och vinnarna utsågs under Almedalsveckan i Visby. I tävlingen arbetade lagen för att svara på frågan: ”Hur skulle Öresundsbron byggas 2045, helt utan utsläpp av växthusgaser?”

Tävlingens två lag, båda från InfraSweden2030, vann i varsin kategori. Lag blå, på bilden ovan, vann kategorin ”transformativ helhetslösning för nollutsläpp” för sin rör-formade bro med bikupemönster. Lag gul tog hem kategorin ”banbrytande innovationskoncept” för sin innovation kring att odla en bro direkt i havet.

Läs mer om tävlingen på Naturvårdsverkets webbsida

Naturvårdsverkets innovationssamordnare Eva Dalenstam, var nöjd med hur tävlingen hade bidragit till verkligt nytänkande innovationskoncept.

De båda lagledarna var glada och hoppades många av innovationskoncepten skulle leda till ansökningar till höstens utlysning i InfraSweden2030.

Charlotte och Kristina håller upp varsitt diplom

Lagledarna för det blåa och gula laget. Charlotte Bergman och Kristina Gabrielii

Karolina Skog på scen

Miljöminister Karolina Skog delade ut pris

Fyra personer med diplom

Representanter från lag Gul.

Lag Gul

Kristina Gabrielii: lagledare, Gabrielii Development.
Camilla Byström: materiaförvaltare, InfraSweden2030.
Kristine Ek: NCC.
Staffan Carlström: Swerock.
Kent Jansson: Swerock.
Martin Ålenius: Tyréns.
Tabita Gröndal: Sweco.
Stefan Uppenberg: WSP.
Jan Krantz: Luleå Tekniska Universitet
Stefan Sandelin: Cementa.
Katarina Malaga: CBI Betongsinstitutet.
Anton Holmberg: Stålbyggnadsinstitutet.
Maria Boberg: Ecole polytechnique fédérale de Lausanne

Lag blå

Charlotte Bergman: lagledare, ELU konsult.
Lars Redtzer: materialförvaltare, InfraSweden2030/Sveriges Byggindustrier.
Martin Andersson: Skanska.
Thomas Fägermann: Swerock.
Mats Wendel: Peab Asfalt.
Ulf Wiklund: Tyréns.
Daniel Ekström: WSP.
Björn Johansson: Chalmers tekniska högskola.
Chuan Wang: Swerea Mefos.
Andreas Rahm Yhr: Sandvik.
Karin Comstedt Webb: Cementa.
Yvonne Andersson-Sköld: Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Martin Erlandsson: IVL Svenska Miljöforskningsinstitutet.